Ihmisoikeusjärjestö Amnesty vaatii Valioliigaa tarkastelemaan uudelleen vakuutteluja, joita sarjalle annettiin, kun Newcastle siirtyi Saudi-Arabian julkisen investointirahaston (PIF) johtaman konsortion haltuun lokakuussa 2021.

PIF:n oli osoitettava Valioliigan omistaja- ja seurajohtatatestiä varten, että Saudi-Arabian valtiolla ei olisi minkäänlaista määräysvaltaa seurassa. Kun kauppa lopulta hyväksyttiin, Valioliiga ja Newcastle korostivat asiaa tiedotteissaan seuraavasti:

– Valioliiga on nyt saanut oikeudellisesti sitovat takeet siitä, että Saudi-Arabian kuningaskunta ei hallitse Newcastle Unitedia.

Nuo ”oikeudellisesti sitovat takeet” ovat nyt joutuneet kyseenalaiseksi yhdysvaltalaisessa oikeusjutussa, jossa Newcastlen puheenjohtajaa Yasir Al-Rumayyania on kuvattu Saudi-Arabian hallituksen ”istuvaksi ministeriksi”, jolla on ”suvereeni koskemattomuus”.

Lausunnot ovat peräisin asianajajilta, jotka edustavat PIF:n omistamaa LIV Golfia, jota vastaan PGA Tour on nostanut oikeusjutun.

Artikkeli jatkuu twiitin alla.

Martyn Ziegler

@martynziegler
Newcastle United chairman Yasir Al-Rumayyan + PIF are a "sovereign instrumentality of the Kingdom of Saudi Arabia + a sitting minister of the Saudi govt" says PIF court filing in USA re LIV golf.

Is that what they told the Premier League too?

John Nucci

@JNucci23
NEW: Saudi Arabia’s PIF filed an amicus brief asking the Court to set aside the order subjecting them to discovery.

They argue that the order creates an “unprecedented exception,” and that complying with it would require them to violate Saudi law.

Tuomioistuin San Franciscossa on hyväksynyt PGA Tourin pyynnön sisällyttää Al-Rumayyan ja PIF vastaajiksi LIV:iä vastaan nostettuun kanteeseen ja määrännyt heidät esittämään asiakirjoja.

PIF on kuitenkin riitauttanut määräyksen ja väittää, että PIF ja sen johtaja Al-Rumayyan ”eivät ole tavallisia kolmansia osapuolia, joihin sovelletaan perustavanlaatuisia tiedonhankinnan merkityksellisyysvaatimuksia”.

– Määräys on poikkeuksellinen loukkaus vieraan valtion itsemääräämisoikeutta kohtaan, mikä ei ole tässä tapauksessa mitenkään perusteltua, todetaan oikeudenkäyntiasiakirjassa BBC:n mukaan.

– He ovat Saudi-Arabian kuningaskunnan suvereeni toimielin ja Saudi-Arabian hallituksen istuva ministeri, eikä heitä voida pakottaa antamaan todistajanlausuntoja ja asiakirjoja yhdysvaltalaisessa menettelyssä, ellei heidän toimintansa – ei LIV:n tai kenenkään muunkaan – ole todella tapauksen ’ydinasia’.

PIF:n puheenjohtajana toimii Saudi-Arabian pääministeri Mohammed bin Salman. PIF:n verkkosivujen mukaan kuusi hallituksen kahdeksasta muusta jäsenestä on Saudi-Arabian hallituksen ministereitä, yksi on kuninkaallisen hovin neuvonantaja ja Al-Rumayyan on PIF:n kuvernööri.

Amnestyn ja Valioliiga-seurojen reaktiot

Amnesty Internationalin Britannian talousasioista vastaava johtaja Peter Frankental sanoo, että Saudi-Arabian valtion vaikutus Newcastle-kauppoihin on ollut nähtävissä rivien välistä alusta alkaen.

– On aina ollut uskottavuuden rajoilla kuvitella, että Saudi-Arabian valtio ei olisi ohjannut Newcastlen ostoa lopullisena tavoitteenaan käyttää seuraa osana laajempaa urheilupesua.

– Valioliigan on varmasti tarkasteltava uudelleen saamiaan vakuuttelujaan siitä, että Saudi-Arabian viranomaiset eivät ole sekaantuneet Newcastlen kauppaan, eikä vähiten siksi, että Manchester Unitedista on tällä hetkellä pöydällä qatarilainen tarjous.

Eddie Howen (vas.) luotsaama Newcastle on kirjoitushetkellä Valioliigassa viidentenä. Kuva: Getty Images

Guardianin mukaan Valioliiga-seurat ovat reagoineet vihaisesti yhdysvaltalaisessa oikeusjutussa esitettyihin lausuntoihin PIF:n ja Saudi-Arabian valtion yhteyksistä, jotka koskettavat olennaisesti myös Newcastlea.

Suurin osa seuroista on ”tyrmistynyt”, ja Guardianin tietojen mukaan ne aikovat kirjoittaa Valioliigalle ja kertoa huolensa. Ne haluavat, että asia otetaan esityslistalle seuraavassa osakkeenomistajien kokouksessa 30. maaliskuuta, jotta siitä voidaan keskustella yksityiskohtaisesti.

Kun Newcastle siirtyi PIF:n omistukseen, muut 19 seuraa vaativat hätäkokousta Valioliigan kanssa ja halusivat ymmärtää, miksi kauppa oli hyväksytty.

Pian kaupan jälkeen seurat äänestivät säännöistä, joiden tarkoituksena oli estää Newcastlea tekemästä arvokkaita sponsorisopimuksia seuran omistajiin liittyvien saudiarabialaisten yritysten kanssa.